همه چیزدرباره ملک و ساختمان

این وبلاگ درحوزه ملک ومسایل مربوط به آن میباشد.

همه چیزدرباره ملک و ساختمان

این وبلاگ درحوزه ملک ومسایل مربوط به آن میباشد.

۲۷ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

تست فشار لوله

 

تست فشار لوله آب پلی اتیلن یکی از سنجش هایی که بر روی لوله های پلی اتیلن باید انجام شود. به این صورت است که باید لوله های آب پلی اتیلن را در استخرهای آب که دارای دمای مشخص تنظیم شده است در ساعتی که بر حسب استاندارد حساب می شود قرار می دهند.

تست فشار لوله آب بیشتر برای اندازه گیری میزان تحمل و فشار لوله های پلی اتیلن انجام می شود.

 

سیستم های لوله کشی و تأسیسات مکانیکی ساختمان باید طبق الزامات مندرج در مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان پیش از بهره برداری تحت آزمایش فشار قرار گیرند.

 

نحوه ی آزمایش تست فشار لوله

۱- آزمایش لوله کشی باید با آب انجام شود. در شرایطی که خطر یخ زدگی وجود دارد، می توان با افزودن ضدیخ به آب، لوله را آزمایش کرد.

۲-هنگام آزمایش، اجزای لوله کشی باید به طور آشکار در معرض دید و قابل بازرسی باشد.

۳- پیش از انجام آزمایش، هیچ یک از اجزای لوله کشی نباید با عایق، رنگ و یا اجزای ساختمان پوشانده شود.

 

شرایط آزمایش فشار سیستم‌های تاسیساتی

 

۱- آزمایش با آب باید با فشار دست کم 1.5 برابر فشار کار طراحی سیستم لوله کشی، انجام شود.

۲- در هر حال، کمینه فشار آزمایش نباید از ۷ بار کمتر باشد.

۳- در تست فشار لوله ، فشارسنج باید در بالاترین نقطه شبکه قرار داشته باشد.

۴- مدت زمان آزمایش تست فشار لوله ، باید دست کم دو ساعت پیوسته باشد.

۵- در مدت آزمایش، باید همه اجزای لوله کشی و اتصال ها یک به یک بازرسی و هیچ گونه نشتی مشاهده نشود.

۶- درصورت مشاهده نشت آب، باید قطعه با اتصال معیوب تعویض یا ترمیم شود و سپس آزمایش تکرار گردد.

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

خدمات گچ کاری

 

گچ کاری

 

آخرین مرحله در ساختمان سازی نازک کاری است گچ کاری یکی از مهم ترین قسمت‌ های نازک کاری است که در آن به منظور رفع ناهمواری‌ ها، سطوح نهایی را با یک لایه نازک گچ می‌ پوشانند. در نهایت گچ کاری دیوار و سقف، سبب می شود سطوح برای رنگ آمیزی آمده شوند.شاید در ابتدا اهمیت این موضوع چشمگیر نباشد ولی زمانی که چیدمان فضا انجام شود و نورپردازی صورت بگیرد متوجه خواهید شد که دیوارهای ناهموار چه نمای ناخوشایندی ایجاد می کنند.

 

گام های گچ کاری

گام اول : ابتدا گچ را با آب مخلوط می کنیم ، در این مرحله بهتر است که ابتدا گچ را ریخته و آب را به صورت کم کم به آن اضافه نماییم . در این مرحله دقت شود که نسبت های گچ و خاک ( در صورت استفاده از گچ و خاک ) حتما متناسب باشد . در گچ و خاک نسبت خاک به گچ بسته به این است که چه خاصیتی از آن می خواهیم ، می توانیم خاک را از نصف تا دو برابر گچ اضافه نماییم. دقت کنید که مخلوط گچ و آب اول حالت روان دارد ولی پس از صرف مدتی ، گچ می گیرد و می توان با مشت آن را از استانبولی برداشت


گام دوم : پس از این که گچ گیرش اولیه را پیدا کرد ، به کمک ماله به اندازه یک مشت گچ را از استانبولی برداشته و روی دست دیگرمان می گذاریم.


گام سوم : گچ را روی دیوار قرار دارده و ماله را از پایین به بالا می کشیم ، دقت کنید که حتما و حتما باید ماله به صورت مورب نسبت به دیوار قرار گیرد ، چرا که سطح صاف تنها و تنها از خط کناری ماله حاصل می شود . لذا اصلا ماله را در حالتی که موازی با سطح دیوار است ، در دست نگیرید


گام چهارم : با تکرار گام های بالا می توان ضخامت دلخواه گچ را روی دیوار به دست آورد

 

 

گچکاری سقف

 

انواع خدمات گچ کاری ساختمانی

- گچ کاری

- سفید کاری

- گچ بری بر روی سقف و دیوار

- گچ بری آرک آشپزخانه

- گچ کاری انواع نور مخفی

- گچ کاری بر روی انواع رابیتس کاری

- گچ کاری دور لامپ و لوستر

 

ویژگی های گچ کاری

- عایق گرما و سرما

- ضد حریق

- قابلیت رنگ پذیری

- ایجاد سطوح صاف و هموار

- عدم مقاومت در برابر رطوبت

- قابلیت ترکیب با پودرهای رنگی

 

روش درست و حرفه ای اجرای عملیات گچ کاری

- همیشه سعی کنید که گچ های مرغوب و دارای استاندارد را استفاده کنید.

- توجه داشته باشید که بهترین گچ برای گچ کاری، گچ تازه تولید شده است (اگر انبارداری صحیح باشد، گچ را می توان تا یک سال هم نگهداری و استفاده کرد). گچ کهنه و آب دیده برای کار مناسب نیست. ملات گچی که کهنه باشد دیگر آن چسبندگی و مرغوبیت گچ نو و تازه را ندارد

- برای پروژه گچ کاری از تیم های حرفه ای استفاده کنید، تیم هایی که نمونه کارهای گچکاری آن ها را مشاهده کرده باشید.

- جهت اجرای گچ‌ کاری از اکیپ کار آزموده که قبلا نمونه کار آن را دیده‌اید استفاده کنید. زیرا اکیپ‌های غیر ماهر علاوه بر اینکه ممکن است از نظر فنی کیفیت کار را پایین آورند، پرت زیاد مصالح خواهند داشت که دستمزد احتمالا ارزان‌تر آنها را پوشش می‌دهد.

 - سطح گچ‌کاری شده دیوار باید کاملاً صاف و صیقلی و شاقول و عاری از اعوجاج باشد که می‌توان این موضوع را با قرار دادن یک شمشه روی دیوار گچ‌کاری شده، تست کرد.

 - سقف گچ‌کاری شده نیز باید کاملاً تراز و بدون موج باشد.

- رنگ گچ پس از خشک شدن باید کاملا سفید باشد.

- پس از خشک شدن کامل گچ نباید با فشار دست گچ فروکش کند و یا به اصطلاح پوک باشد.

- از گچ‌کاری در دمای زیر صفر جداً خودداری شود.

- سطح گچ‌کاری شده پس از خشک شدن باید کاملا سخت بوده و گرده سفید ندهد.

- قطعات فلزی مثل درب‌ها و فریم پنجره‌ها و ستون‌های فلزی و بادبندها باید قبل از گچ‌کاری ضد زنگ بخورد.

- روی ستون‌های فلزی و بادبند‌ها و قسمت‌هایی که لوله بخاری در دیوار قرار دارد قبل از گچ‌کاری با توری مرغی پوشانده شود.

- در محل‌های اتصال ۲ دیوار با متریال مختلف، مثلا دیوار سفال به دیوار هبلکس و یا دیوار بتنی نیز از توری مرغی استفاده شود تا در اثر انبساط و انقباض متفاوت دو متریال، ترک در گچ ایجاد نشود.

 

عوامل تاثیرگذار بر اجرت 

- موقعیت پروژه

- نوع گچکاری

- میزان ساعت کار

- ارتفاع پروژه

- متراژ و حجم کار

 

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

 

برقکاری

 

 

تعیین روش محاسبه قیمت برقکاری ساختمان از چالش های معمول بین کارفرما و استادکار می باشد. در نوشته زیر سعی کرده ایم روش هایی متفاوتی که بر اساس آن قیمت برقکاری ساختمان مشخص می شود فهرست کنیم تا کارفرما یا استادکار هر کدام از این روش ها را بنا بر تشخیص خود در پروژه ها مورد استفاده قرار دهند.
 


1ـ تعیین دستمزد برقکاری بصورت متر زیر بنا :

 

روش اول که بیشتر برقکارها و پیمانکارهای بزرگ به این طریق قرارداد می بندند، به این صورت است که پروژه را به صورت مترمربع از زیر بنای ساختمان قیمت گذاری می‌کنند، که این مبلغ در سال ۱۳۹۷ برای یک ساختمان مسکونی (با برقکشی کاملاً معمولی) برای هر متر مربع:

• بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان برای شهرهای کوچک

• بین ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان برای شهرهای بزرگ

• و بین ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان برای تهران بزرگ قیمت گذاری می شود.

• برای ساختمان های اداری و تجاری و هتل ها که پیچیدگی کار بیشتر است این مبلغ می تواند تا متری ۲۵۰۰۰ تومان هم تعیین شود.

برای این مدل یک مثال می زنیم تا بهتر متوجه شوید، فرض کنید کارفرما یک ساختمان ویلایی ۱۰۰ متری دارد و از شما می خواهد که به عنوان یک برقکار، برای اجرای این پروژه قیمت بدهید. در این حالت هزینه اجرای کامل برقکشی این منزل مسکونی در یک شهر کوچک چیزی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می شود و برای یک شهر بزرگ بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان. البته هزینه نصب لوسترها، هزینه نصب گوشی و پنل آیفون، هزینه نصب کولر آبی و آنتن روی پشت بام را باید جدا از این مبلغ حساب کنید. (تعداد هالوژن ها در این حالت نباید از ۱۰ عدد بیشتر شود)

 

2ـ تعیین دستمزد استاد برقکار بصورت کنتراتی :

این یک واقعیت عینی است که اگر کاری را بصورت کنتراتی به شخصی بسپارید، سرعت اجرای آن شخص در انجام آن کار چند برابر خواهد شد و شخص با عشق و علاقه بیشتری مشغول کار خواهد شد.

استادکار و کارفرما می توانند توافق کنند بعضی از کارها بصورت کنتراتی انجام شود. فرض کنید مالک یک ویلا می خواهد تعدادی پایه چراغ پارکی در محوطه ویلایش نصب شود. استادکار با خود حساب می کند که می تواند با یک شاگرد در مدت زمان ۲ روز، کانال های لازم را در محوطه حفر و تمام آن پایه چراغ ها را نصب کند؛ به همین خاطر می تواند به کارفرما بگوید که مثلاً من تمام این پروژه را به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای شما انجام می دهم. خیلی از کارفرماها مایلند که به این صورت قرارداد ببندند، زیرا خیالشان راحت است که برقکار با سرعت بیشتری پروژه را تحویل می دهد.

 

3- تعیین دستمزد استاد برقکار بصورت روز مزد :

روش سوم برای تعیین دستمزد استاد برقکار به این صورت است که وقتی مقدار کار کم است و کارها بیشتر بصورت خرده کاری و پراکنده هستند؛ برقکار در همان ابتدای کار نمی تواند تخمین بزند که این پروژه چه مدت زمان می برد. در این صورت برقکار می تواند بصورت روزمزدی یا ساعتی از کارفرما مزد بگیرد.

فرضاً مدیر یک ساختمان می خواهد دستی به سر و روی برق مجتمع بکشد. و کلیدهای خراب را تعویض و سنسورهای معیوب را تعمیر یا تعویض کند. ولی خودش هم نمی داند که چه تعداد از کلیدها، چراغ ها و سنسور حرکتی خراب شده‌اند. و احتمال دارد که در میان کار، بعضی چیزهای دیگر یادش بیاید یا مثلاً برای بعضی قسمت‌ها، چشم راه پله جدید نصب کند. در این صورت برقکار می تواند به کارفرما بگوید بصورت روزمزد برایش کار می کند.

 

4ـ تعیین هزینه سیم کشی ساختمان بصورت آیتمی :

یک مدل دیگر از روش های قیمت گذاری و تعیین هزینه سیم کشی ساختمان ، بصورت آیتمی است. از این مدل بیشتر برای پروژه های بزرگ مسکونی، یا اداری، یا تجاری و یا هتل ها استفاده می شود. به این صورت که مراحل انجام یک کار را به آیتم های خیلی ریز تقسیم می کنند و برقکار به ازای انجام هر مقدار از این آیتم ها مزد دریافت می کند. مثلاً برای هر متر شیار زنی ۷۰۰ تومان، برای نصب هر عدد قوطی کلید برق ۱۵۰۰ تومان، برای نصب هر متر لوله پی وی سی برق ۱۲۰۰ تومان، برای رد کردن هر متر سیم داخل لوله ها ۷۰۰ تومان، برای نصب هر کلید یا پریز ۴۵۰۰ تومان و برای نصب هر سرپیچ لامپ ۳۰۰۰ تومان اجرت می گیرند. این عددهایی که گفته شد برای هر شهر متفاوت است و اتحادیه برق و الکترونیک هر شهر وظیفه دارد که در ابتدای هر سال این قیمت ها را مشخص کند، که به آن نرخ نامه برق ساختمان یا فهرست بهای دستمزد گفته می شود.

 

5ـ تعیین دستمزد استاد برقکار بصورت شعله ای :

شعله چیست؟ به تمام کارهایی که یک برقکار باید انجام دهد تا یک وسیله برقی، چه روشنایی و چه پریز، در یک قسمت از ساختمان روشن شود، اجرای یک شعله گفته می شود. مثلاً وقتی استاد برقکار یک قسمت را شیار می زند، آنگاه یک قوطی کلید را نصب می کند و برای آن لوله گذاری می کند و داخل این لوله، سیم رد می کند و در نهایت کلید و سرپیچ لامپ (پاتروم) را نصب می‌کند در واقع یک شعله را اجرا کرده است. یا مثلاً وقتی برقکاری شیار زنی می کند و بعد یک قوطی کلید را نصب می کند و برای آن لوله گذاری می کند و در داخل این لوله ها سیم رد می کند و در نهایت یک کلید دوپل و ۲ عدد سرپیچ لامپ را نصب می کند در واقع ۲ شعله را اجرا کرده است. پس در اجرای هر شعله تمام کارها از شیار زنی گرفته تا قوطی گذاری، لوله گذاری، سیم کشی و نصب کلید و سرپیچ لامپ برعهده برقکار است.

بد نیست بدانید که هر کدام از پریزهای تلفن، پریزهای برق، پریزهای آنتن، شستی زنگ، خودِ زنگ و هر کدام از فیوزهای داخل جعبه فیوز هم هر کدام یک شعله حساب می شوند. و کلید کولر استثنائاً ۳ شعله حساب می شود، چون ۳ کلید روی آن قرار دارد. دستمزد اجرای هر شعله در شهرهای مختلف متفاوت است.

 برای بهتر متوجه شدن این قسمت بهتر است به پرسش و پاسخ های زیر توجه کنید:

سوال شماره ۱

اگر ۵ چراغ جدا از یکدیگر با یک کلید یک پل خاموش و روشن شود، چون کلید همه آنها مشترک است، در این حالت ما کلاً ۱ شعله داریم یا ۵ شعله؟ پاسخ: در این حالت ما ۵ شعله داریم، چون ۵ وسیله برقی مجزا از یکدیگر داریم.

سوال شماره ۲

فرض کنید که ما یک لوستر داریم که این لوستر ۱۰ عدد لامپ دارد و با یک کلید یک پل خاموش و روشن می شود. در این حالت ما کلاً چند شعله داریم؟ پاسخ: در این حالت ما کلاً 1 شعله داریم. ولی هزینه نصب لوستر که حدوداً ۵۰ هزار تومان است باید جداگانه حساب شود. علتش هم این است که ما با فشار دادن یک کلید یک پل تنها یک وسیله برقی را در یک نقطه مشخص روشن کرده‌ایم.

توجه: اگر برقکار بخواهد بجای یک سرپیچ لامپ معمولی یک مهتابی، آیفون، پنکه سقفی یا لوستر یا فن سرویس بهداشتی را نصب کند، قضیه فرق می کند و در این حالت باید برای نصب مهتابی، لوستر و فن دستمزد جداگانه بگیرد. ولی باقی مانده کار، یعنی نصب کلید، لوله گذاری و سیمکشی داخل لوله ها یک شعله حساب می شود.

البته روش «شعله ای» دیگر منسوخ شده و کمتر برقکاری بصورت شعله ای کار می کند. پیشنهاد می شود که چه استادکار و چه کارفرما از این روش استفاده نکنند زیرا علی رغم توافق اولیه معمولا بین استادکار وکارفرما اختلافاتی در محاسبه تعداد شعله ها به وجود می آید.
گردآوری شده از سایت آموزش برق

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

اشپزخانه

 

مثلث طلایی در آشپزخانه چیست؟

آشپزخانه قلب خانه محسوب می شود به همین دلیل طراحی دکوراسیون آن و نحوه قرارگیری اشیاء و لوازم در آن بسیار حائز اهمیت است. اکثر کارهای خانه از جمله آشپزی, تمیزکاری, سرو غذا و نوشیدنی و … در آشپزخانه انجام می شوند. هر چند نوع دکوراسیون آشپزخانه مهم است اما سازماندهی و آراستگی آن موضوعی مهم تر می باشد

 

 رعایت قانون مثلث طلایی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه قانون مثلث طلایی بسیار حائز اهمیت است. یخچال, سینک ظرفشویی و اجاق گاز در سه راس مثلث طلایی فرضی قرار می گیرند. مثلث طلایی مکانی است که بیشترین فعالیت های آشپزخانه در آن صورت می گیرد, بنابراین فضای آشپزخانه باید به نحوی طراحی شود که به راحتی بتوان به سه ضلع مثلث دسترسی داشت.

سینک دسشویی باید به محل لوله کشی آشپزخانه نزدیک باشد.

 صرف نظر از اندازه آشپزخانه و ساختار آن, مجموع قدم های شما در مثلث طلایی نباید کمتر از ۱۰ قدم و بیشتر از ۲۵ قدم باشد. اگر مثلث طلایی بسیار کوچک باشد در حین کار با کمبود فضا مواجه خواهید شد و اگر فضا بسیار بزرگ باشد تهیه غذا به امری طاقت فرسا تبدیل می شود.

 

محل قرار گیری یخچال در مثلث طلایی

در مثلث طلایی بهترین محل برای یخچال جایی به دور از رطوبت و گرمای فر یا اجاق گاز است. بنابراین در روش چیدمان مثلث طلایی این نکته رعایت شده و مکان آن در سمتی به دور از سینک و اجاق گاز در نظر گرفته شده است، اما چنانچه مقدار فضا این اجازه را به شما نمی دهد بهترین جا رعایت فاصله ای حداقل یک متری از سینک آشپزخانه یا اجاق گاز است و البته فراموش نکنید که این فضا باید به گونه ای باشد که بدون ایجاد مزاحمت توسط سایر لوازم بتوانید به راحتی درب یخچال را باز بسته کنید و کار تمیزکاری یخچال و قفسه های آن به راحتی امکان پذیر باشد.

 

محل قرار گیری سینک در مثلث طلایی

بین محل قرار گیری سینک و اجاق گاز باید حداقل ۱/۵ تا ۲ متر فاصله وجود داشته یاشد. این فاصله به شما اجازه‌ می دهد تا محلی برای قرار دادن وسایل داشته باشید و این وسایل برای کار آشپزی مشکل ساز نشوند. از طرفی این فاصله روی صفحه کابینت به شما اجازه میدهد تا جایی برای انجام آماده سازی مواد و امور شستن، پاک کردن و خرد کردن و … داشته باشید.
بهتر است محل قرار گیری ماشین ظرف شویی نیز در مجاورت سینک باشد تا کار انتقال ظروف به راحتی انجام بگیرد. بهترین محل برای نگهداری سبد، آبکش یا ظروف مخصوص شستشو در کابینت زیر سینک یا مجاور آن است تا در حین کار با دستهای خیس در آشپزخانه به دنبال وسیله مورد نیاز خود نباشید.

 

محل قرار گیری اجاق گاز در مثلث طلایی

بین اجاق گاز تا سایر لوازم آشپزخانه فضایی استاندارد روی صفحه کابینت مورد نیاز است. این فضا به شما اجازه میدهد تا در حین کار ابزار و لوازم مورد نیاز را در نزدیکی آن قرار دهید یا قابلمه و ظروف سرو را در کنار محل پخت آن قرار داده و بدون شلوغ کردن دیگر فضاها غذای آماده را درون ظرف سرو بکشید. این فضای خالی استاندارد حداقل ۴۰ سانتی متر از طرفین گاز در نظر گرفته می‌شود. دراین فضای خالی نباید محل دایمی چیدن وسایل اضافه و برقی شود تا در حین کار با انبوه وسایل دست و پا گیر مواجه نشوید و به خاطر بخار آب و روغن پاشیده شده روی آن ها مرتبا در حال تمیزکاری اضافی نباشید.
بهتر است کابینتی برای نگهداری ظروف آشپزی در نزدیکی اجاق گاز وجود داشته باشد تا به راحتی به قابلمه و تابه های مود نیاز در حین کار دسترسی داشته باشید

 

 متداول‌ترین چینش‌های مثلث طلایی در آشپزخانه

اشپزخانه خطی

 

آشپزخانه ساده یا خطی

در طراحی این مدل آشپزخانه، اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی و یخچال در یک ردیف قرار می‌گیرند و عملاً مثلث کار تشکیل نمی‌شود. این نوع طراحی مناسب خانه‌های کوچک که فضای محدودی دارند است. مزیت استفاده از این نوع آشپزخانه این است که فضای باز کافی در جلوی کابینت‌ها وجود دارد و می‌توان از این فضا برای قراردادن میز ناهارخوری استفاده کرد.

ایراد این نوع آشپزخانه هم نبودن فضای کار کافی به خاطر قرارگرفتن وسایل در کنار هم می‌باشد.

 

اشپزخانه ال

 

آشپزخانه L شکل

این آشپزخانه‌ها ازیک‌طرف کاملاً به فضایی مانند نشیمن باز می‌شود.

اشپزخانه L شکل با توجه به اینکه در گوشه خانه قرار می‌گیرد، احتیاج به فضای زیادی ندارد. از مزایای این آشپزخانه این است که می‌توان میز ناهارخوری را در آشپزخانه قرار داد و عیب آن هم شاید کاهش طول مثلث کار در آشپزخانه و نزدیکی سه عنصر اصلی آشپزخانه یعنی اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی و یخچال است که البته با افزایش میزان کابینت‌ها این اشکال تا حدودی رفع می‌شود.

 

اشپزخانه یو

 

آشپزخانه U شکل

در این مدل آشپزخانه اجزای اصلی بر روی سه ضلع U شکل قرار می‌گیرد و فضای پیشخوان زیادی دارد که می‌توان از آن به‌عنوان میز ناهارخوری استفاده کرد

مثلث طلایی در آشپزخانه U شکل به‌خوبی ایجاد می‌شود و اشکال آن هم این است که رفت‌وآمد به آشپزخانه ازیک‌طرف محدود می‌شود.

 

اشپزخانه جزیره

 

آشپزخانه جزیره‌ای

اشپزخانه جزیره ایی ترکیبی از دومدل L و U شکل است و معمولاً یکی از عناصر گاز یا سینک در وسط آشپزخانه به‌طور ثابت است که البته این چیدمان مناسب فرهنگ ایرانی نیست. در طراحی این نوع آشپزخانه‌ها باید ظرافت و دقت بیشتری به خرج داد و بهتر است پیشخوان در وسط آشپزخانه تعبیه گردد.

 

 

جمع‌بندی :

- در هر موقعیتی، چه آشپزخانه‌ کوچک چه آشپزخانه بزرگ، فرقی نمی‌کند که از طرح سنتی یا مدرن استفاده کنید، مهم این است که چیدمان اجاق گاز، سینک و یخچال فریزر قانون مثلث طلایی را رعایت کند.

- فضای اطراف اجاق گاز، سینک و یخچال فریزر اهمیت ویژه‌ای دارد که از هر کدام باید بتوانید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

- نقش کابینت‌ها، قفسه‌ها و کشوها را در پیاده‌سازی ایده‌های جذاب برای چیدمان وسایل آشپزخانه نادیده نگیرید.

- چیدمان آشپزخانه میتواند به صورت خطی،L،U و یا جزیره ای باشد.

- محل قرارگیری یخچال فریزر و مواد خشک باید نزدیک ورودی باشد.

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

 

مصالح کاشی کاری

 

کاشی کاری و سرامیک کاری یکی از روش‌های پوشش دهی و زیباسازی فضای ساختمان است. از کاشی و سرامیک معمولاً برای پوشش دهی محیطهای مرطوب همچون سرویسهای بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود. مصالح مورد نیاز برای عملیات کاشی کاری عبارتند از:

 

۱-کاشی و سرامیک

سرامیک همانند آجر از خاک رس ساخته شده است و بصورت لعاب دار یا بدون لعاب و در اشکال مربع، مستطیل و چندضلعی عرضه می شود. کاشی های لعابی از فرآورده های سرامیکی هستند که در حرارت بالاتر از ۱۰۰۰ درجه ی سانتی گراد پخته می‌شوند و یک طرف آن از لعاب شیشه‌ای ساده یا طرح دار پوششدهی شده است.


۲- ماسه

ماسه به سنگ‌ریزه‌های خردتر از شن گفته می‌شود. ماسه معمولاً در ساحل دریا و رودخانه به راحتی یافت می‌شود. در مهندسی عمران بر اساس طبقه‌بندی، ASTM به سنگدانه‌های ریزتر از ۴٫۷۵ میلی‌متر و درشت تر از ۰٫۰۷۵ میلی‌متر ماسه می‌گویند.


۳- سیمان سیاه و سیمان سفید

سیمان سفید از انواع سیمان پرتلند است. دلیل رنگ سفید آن، حذف اکسیدهای منیزیم و آهن از مواد اولیه ی سیمان است. مقاومت آن نسبت به سایر سیمان های پرتلند کم‌تر و قیمت آن گرانتر است.

۴-پودر سنگ

سنگ دانه‌های ریز حاصل از برش لاشه های سنگ هاست که از محصولات کارخانه های سنگ بری بوده و بصورت پودر تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.


۵- مواد چسباننده ی کاشی

مصالحی که برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده می‌شوند عبارتند از:

۱-دوغاب ماسه و سیمان

برای کاشی کاری روی سطوح قائم، از دوغاب ماسه و سیمان عسلی با نسبت حجمی ۵:۱ استفاده می شود.

 

۲-ملات ماسه و سیمان

این ملات از ماسه و سیمان خمیری تهیه می‌شود و بیشتر برای رج های آخر دیوار و یا سقف ها که امکان دوغاب ریزی نیست استفاده می شود.


۳-چسب کاشی

از چسب های خمیری مخصوص بیشتر برای انجام کاشی کاری روی سطوحی که قبلاً کاشی کار شده و نیاز به تعمیر و بازسازی دارند استفاده می شود. استفاده از چسب کاشی برای کارهای جدید نیاز به آن دارد که سطح کاملاً با اندود سیمانی مسطح شود.  این چسب بر روی بتن یا گچ بدون تراشیدن دیوار به کار می‌رود و روی سطوحی که قبلاً کاشی کاری شده، بهتر است تا ابتدا سطح زیرکار با تیشه  زبر و هرگونه چربی و آلودگیها زدوده شود و سپس عملیات چسبکاری شروع شود. چسب های کاشی  معمولاً در مقابل آب، اسید و مواد نفتی مقاوم هستند.

 

 

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

 

گچ

 

عوامل زیادی می توانند در زردی گچ دیوار و سقف ساختمان نقش داشته باشند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:


خشک نشدن گچ دیوار

ممکن است گچ دیوار هنوز به طور کامل خشک نشده باشد. و شما با گذاشتن یک وسیله گرم کننده در کنار دیوار یا باز کردن در و پنجره می توانید باعث خشک شدن آن بخش از دیوار شوید.
 

کیفیت نامناسب گچ مصرفی

یکی دیگر از عوامل زرد شدن گچ سفید کاری، وجود مقادیر بالای ترکیب شیمیایی  انیدرید است. انیدرید موجود در گچ هر چه بیشتر باشد احتمال زری گچ بیشتر است. در این موارد بهتر است از این مدل گچ برای زیرکاری عملیات گچ کاری استفاده شود تا زردی گچ به رویه کار سرایت نکند.
 

نشت رطوبت به گچ

ترکیدن لوله آب، سوراخ بودن ایزوگام یا عایق کف و سقف و...  از عوامل اصلی نشت رطوبت به گچ و ایجاد زردی گچ یا شوره گچ می باشد برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید عامل نشت رطوبت را تشخیص داد و آن را برطرف کرد سپس از راه های زیر برای از بین بردن زردی گچ دیوار استفاده کرد.

 

نحوه از بین بردن زردی گچ دیوار


اگر زردی گچ به مقدار زیادی نباشد کافی است مقداری وایتکس یا سفید کننده دیگری را با آب مخلوط کرده و با قلم بکشید تا رنگ این قسمت از دیوار سفید و شبیه بقیه قسمت های دیوار یا سقف شود.

اگر  زردی گچ دیوار زیاد بود و با روش اول برطرف نشد مقداری رنگ روغنی سفید مات تهیه کرده و به طور کامل بر روی قسمتهایی از سقف یا دیوار که دچار زرداب شده اند اجرا کنید و بعد از خشک شدن کامل رنگ روغنی مجددا با رنگ پلاستیک سفید محل آسیب دیده را رنگ کنید.

در صورتی که هیچکدام از این راه ها جواب نداد پس از تشخیص علت اصلی زردی گچ، باید از قسمت زرداب شده لایه برداری و از نو گچکاری کرد.

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

صرفه جویی

 

قبض برق یکی از هزینه‌‌های همیشگی خانوارها است. صرفه‌جویی در مصرف برق سبب کاهش هزینه‌های مالی شده و همچنین به حفظ سرمایه ملی کمک می‌کند.

 

۸ توصیه جهت بهینه‌سازی مصرف روشنایی

1- از آنجایی که  انرژی مصرفی لامپ کم‌مصرف حدود ۲۰ درصد لامپ رشته‌ای و عمر آن ۸ برابر لامپ رشته‌ای است؛ لذا از لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای استفاده کنید.

2- لامپ اتاقها و سایر مکانها را؛ زمانی که نیاز نیست خاموش کنید.

3-بهتر است روشنایی بیشتر در هنگام مطالعه و محل کار باشد و در فضاهایی نظیر راه‌پله‌ها از حداقل روشنایی مورد نیاز استفاده شود.

4- برای دیوار و سقف و پرده‌‌ها از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

5-برای لامپ‌های لوستر از کلید دوپل استفاده کنید تا در مواقع  لزوم بتوانید بخشی از آنها را خاموش کنید.

6-‌ تا آنجا که می توانید از نور طبیعی استفاده کنید و برق را روشن نکنید.

7- در نواحی کم‌ رفت و آمد مانند انبار، راه پله‌ها و ... از کلید های زماندار یا چشم الکترونیکی استفاده کنید.

8- برای روشنایی بیشتر قاب و لامپ‌ها را هر سه ماه یکبار تمیز کنید.

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

 

اعلام حریق

امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود. استفاده از این سیستم ها خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل رسانده و با اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از تلفات جانی جلوگیری می نماید. بر اساس  اثرات سه گانه حریق یعنی دود و حرارت و شعله می توان به وجود آن پی برد. به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع عادی و هوشمند ساخته شده اند.

 

انواع سیستم اعلام حریق

درسیستم های عادی مکانی که قرار است  از نظر حریق حفاظت شود را به منظور تشخیص به موقع و سریعتر حریق در مواقع بروز به مناطق مشخص تقسیم می کنند .به هر کدام از این مناطق یک ناحیه ( Zone ) گفته می شود . این عمل در سیستم های هوشمند نیز انجام می پذیرد ولی مزیتی که این سیستم ها نسبت به سیستم ها ی عادی دارند این است که این سیستم ها دارای اجزای قابل آدرس دهی هستند و علاوه برتشخیص ناحیه ای که حریق در آن اتفاق افتاده عنصری که حریق تشخیص داده را نیز معین می کنند.

 

اجزای سیستم اعلام حریق

– تجهیزات تشخیص حریق ( دیتکتور)

– تجهیزات اعلام حریق ( فلاشرها ، آژیرها و…)

– مرکز کنترل یا پانل مرکزی که وظیفه ارتباط بین دیتکتورها و وسایل اعلام حریق را به عهده دارد.

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

 

اسانسور

آداب استفاده از آسانسور چیست؟ چه مواقعی نباید از آسانسور استفاده کرد؟ هنگام مواجه با خطر و یا گیر افتادن داخل آسانسور چه باید کرد؟

 

اداب استفاده از آسانسور

1-    مقصدتان را بدانید. دکمه بالا یا پایین را مطابق جهت حرکت خود فشار دهید.
2-    در کناری بایستید تا مسافرین از آسانسور به راحتی خارج شوند.
3-    هنگامی که آسانسور پر است منتظر آسانسور بعدی بمانید.
4-    سعی نکنید جلوی بسته شدن در آسانسور را با استفاده از دست، پا و یا هر چیز دیگری بگیرید. منتظر آسانسور بعدی بمانید.
5-    هنگامی که در ساختمان آتش سوزی اتفاق افتاده فقط از پله ها استفاده کنید.

 

نکات مربوط به وارد شدن یا خارج شدن از آسانسور

1-    مواظب قدمهایتان باشید. با دقت وارد یا خارج شوید.
2-    بچه ها را محکم نگاه دارید.
3-    جلوی در نایستید و لباسها و بارهای همراه خود را از بازشوها دور نگه دارید.
4-    دکمه باز نگه داشتن در را فشار داده و نگه دارید اگر لازم است ، و یا از فردی بخواهید تا آنرا برای شما نگه دارد.

 

نکات مربوط به سوار بودن در آسانسور

1-    از درها فاصله بگیرید.
2-    اگر دستگیره در کابین وجود دارد آنرا بگیرید.
3-    به نشاندهنده طبقات دقت کنید.

 

هنگامی که آسانسور بین طبقات گیر می کند چه باید کرد؟

1-    دکمه آژیر داخل کابین را فشار داده و منتظر کمک بمانید.
2-    اگر تلفنی در دسترس است از دستورالعمل آن استفاده کنید.
3-    صبور باشید. هوا به اندازه کافی وجود دارد و طراحی داخل آسانسور طوری صورت گرفته که مسافرین در ایمنی کامل باشند.
4-    تلاش نکنید تا درها را به زور باز کنید.
5-    تلاش نکنید که آسانسور را ترک کنید. کابینها طوری طراحی شده اند که افراد آموزش دیده از بیرون کابین کمک کنند.

  • میم میم
  • ۰
  • ۰

آموزش ساخت ملات گچ و خاک

 

 

ملات ماده خمیری شکلی است که مصالح بنایی را به یکدیگر می‌چسباند و آنها را به دیوار و سایر اجزای ساختمان بدل می‌سازد.ملات گچ و خاک ملاتی است که از مخلوط شدن گچ و خاک رس بدست می آید. هر نوع ملات که بخواهیم بسازیم باید بعد از تعیین اجزاء تشکیل دهنده ملات و مخلوط کردن آنها به آن آب اضافه کرده و دوباره ملات رامخلوط کنیم اما برای ساختن ملات گچ و یا ملات گچ و خاک باید دانه های گچ یا گچ و خاک را داخل آب بریزیم، بدین طریق که ابتدا مقدار کمی آب در استامبولی می ریزیم آنگاه دانه های گچ و یا گچ و خاک راکه قبلاً به نسبت ضعیف مخلوط شده با دست درون آن می پاشیم تا کلیه دانه ها در مجاورت آب قرار گیرد  تا یکنواخت ، همگن و روان گردد.


اجزای ملات

ملات از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شود: چسب (سیمان،گچ) که دارای حجم کمی بوده و جسم پر کننده (ماسه،خاک)که تقریباً در حدود ۸۰ درصد حجم ملات را تشکیل می‌دهد.

 

انواع ملات گچ

ملات‌ ها را می‌توان به دو گروه ملات‌های زودگیر که ماده چسبنده آن گچ می‌باشد و ملات‌های دیرگیر تقسیم کرد.
ملات‌های زودگیر بسیار زود گیر بوده بطوریکه پس از ۳ الی ۴ دقیقه بعد از آنکه با آب مخلوط شدند شروع به سخت شدن نموده وبعد از آن ۱۰الی ۱۵ دقیقه پس از مصرف عمل سخت شدن آنها به پایان می‌رسد (بیشتر در تیغه های ۵ سانتیمتری استفاده میشود).
ملاتهای دیرگیر: این ملات ها اغلب در مجاورت هوا و گاهی نیز در زیر آب سخت می شوند. زمان سخت شدن این ملات ها اغلب از 2 ساعت شروع شده و عموما تا 72 ساعت به بالاترین میزان سختی خود می رسند.


 

ملات گچ و خاک

گچ ، در موارد روی دیوارها ، به صورت تنها به کار نمی رود ، بلکه با درصدی از خاک مخلوط می شود که به آن گچ و خاک گفته می شود . گچ و خاک معمولا نسبتا به گچ خالی بهتر به دیوار آجری چسبیده و عملکرد جالبی دارد . اما آزمایش ها نشان می دهد که وقتی گچ را با خاک مخلوط می کنیم ، ( مثلا نسبت یک به یک خاک و گچ ) مقاومت مصالح تولیدی به شدت کاهش می یابد . لذا کاربرد گچ و خاک فقط روی دیوار است. منظور از ملات گچ و خاک ملاتی است که از مخلوط شدن گچ و خاک رس به نسبت پنجاه درصد از هر کدام بدست امده باشد البته با توجه به تندگیر و کندگیر بودن گچ ممکن است میزان خاک رس کمتر یا بیشتر بشود.
 

خاک را به دلایل زیر با گچ مخلوط می نمایند:

قیمت خاک رس از گچ ارزانتر است. سنگ گچ را پس از استخراج به کوره برده و عملیاتی روی ان انجام می دهند که موجب هزینه است در صورتیکه خاک رس را پس از استخراج مستقیما به مصرف می رسانند و در هر شرایط  قیمت خاک رس از گچ ارزانتر است در نتیجه ملات گچ و خاک بسیار اقتصادی تر از گچ تنها است. ملات گچ و خاک دیر گیرتر از ملات گچ می باشد. بدین علت دیرتر سخت شده و در نتیجه کارگران گچ کار بیشتر فرصت دارند تا آن را روی ردیف قبلی آجر پهن نموده و ردیف بعدی آجر را روی آن بچسبانند. روی هم رفته کار کردن با آن آسان تر است. ملات گچ و خاک از ملات گچ پلاستیک تر می باشد و زیر ماله بنا بهتر شکل می گیرد.


موارد استفاده ملات گچ و خاک

ملات های گچ و همچنین ملات گچ وخاک آماده، بیشتر موقع ساختن طاق ضربی و دیوار های تیغه ای ۵ سانتی متری به کار می رود. درصد خاک و گچ بستگی به سرعت گیرایی گچ دارد و معمولاً حدود ۸۰ در صد گچ و ۲۰ درصد خاک رس است.

ملات گچ اگر در جوار فلزات قرار گیرد، بعد از مدتی با فلزات ترکیب می شود و ایجاد سولفات می کند.

 

روش ساخت ملات گچ و خاک

ابتدا قدری آب درون استانبولی می ریزند (حداکثر نصف حجم استانبولی چون اگر در ساخت ملات گچ،میزان آب، زیاد تر از حد لازم باشد، گچ کشته می شود.) آنگاه مخلوط گچ و خاک را درون آب به اندازه ای می ریزند که که سطح گچ و خاک از سطح آب بالاتر بیا ید و تقریبا آب دیده نشود آنگاه این مخلوط را تقریبا ۵تا ۶ دقیقه بحال خود گذاشته و بعد از یک گوشه ملات را هم زده وازآن استفاده می کنند.

  • میم میم